ایران خودرو با هدف قرارگیری در رده خودروسازان سطح 2 جهان، مدتیست که رویکرد خود در زمینه توسعه محصول را تغییر داده و با فاصله زمانی کمتری دست به تغییر و بروزرسانی محصولات خود می زند. ایران خودرو این اقدام را با هدف جلب رضایت مشتریان خود و بروزرسانی تجهیزات ایمنی و رفاهی محصولات خود انجام می دهد تا بتواند جایگاه برند خود در ذهن مشتریان را بهبود بخشد. تارا دنده ای V3 نتیجه این رویکرد جدید ایران خودرو بوده و قرار است که از آبان سال 1401 به بازار عرضه شود. ایران خودرو با تولید محصولی همچون تارا دنده ای V3 سعی بر عرضه سدانی جمع و جور و با کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی را برای افراد علاقمند به گیربکس دنده ای داشته است. احتمال اینکه ایران خودرو نام جدیدی را برای تارا دنده ای V3 انتخاب کند وجود دارد که حدس ما نام تارا سال است.
مشخصات فنی تارا دنده ای V3
تارا دنده ای V3 از نظر مشخصات موتوری نسبت نسخه قبلی نکرده است. این خودرو دارای موتور TU5P یا همان EC5 بوده که یکی از برترین موتورهای درونسوز تنفس طبیعی تولید شده در کشور محسوب می شود که دوام و قدرت بالا و مصرف سوخت و آلایندگی بسیار پایینی دارد. این موتور قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور است. اما گیربکس تارا دنده ای V3 نسبت به نسخه قبلی تغییر کرده است. تارا دنده ای V3 (تارا سال) از یک گیربکس دنده ای شش سرعته به جای جعبه دنده 5 سرعته نسخه قبلی بهره می برد. نصب گیربکس دنده ای 6 سرعته روی تارا موجب کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور به خصوص در هنگام حرکت با سرعت های بالا می شود.
تغییرات تارا دنده ای V3 (تارا سال) نسبت به نسخه V1
ایران خودرو تلاش کرده که سطح امکانات ایمنی و رفاهی تارا دنده ای V3 را نسبت به نسخه قبلی ارتقا دهد. به همین جهت تارا دنده ای V3 که حدس ما این بوده با نام تارا سال وارد بازار می شود دارای تجهیزاتی مانند سانروف برقی دو حالته، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ایست که هیچ یک از این موارد در نسخه فعلی تارا دنده ای V1 وجود ندارد. همچنین تارا دنده ای V3 مانند نسخه اتوماتیک V4 دارای قابلیت تماس اضطراری SOS بوده که دو نسخه دنده ای و اتوماتیک فعلی تارا فاقد این ویژگی هستند.
تارا دنده ای V3 تغییراتی هم در دیزاین کابین کرده است. ایران خودرو تصمیم گرفته که کلیدهای تنظیم شیشه بالابرهای تارا دنده ای V3 را از کنسول میانی به رودری ها منتقل کند. به همین دلیل مجبور به تغییر طراحی رودری ها شده و با توجه به حذف کلیدهای شیشه بالابر از کنسول میانی، ایران خودرو یک موبایل باکس در این قسمت برای تارا دنده ای V3 اضافه کرده است. نسخه فعلی تارا دنده ای فاقد دستگیره سقفی جلو سمت راست بوده که ایران خودرو در نسخه دنده ای V3 این مورد را هم اضافه کرده است. همچنین چراغ آفتابگیر راننده هم به تارا دنده ای V3 اضافه شده است.
ایران خودرو صندلی عقب تارا دنده ای V3 را هم تغییر داده و تکیه گاه آرنج به همراه دو جالیوانی نیز به این صندلی اضافه شده که نسخه فعلی تارا دنده ای و اتوماتیک فاقد آن است. همچنین تارا دنده ای V3 به چراغ ها خوشامد گویی در رودری ها مجهز شده است. تغییرات تارا دنده ای V3 صرفا در کابین نبوده و دیزاین ظاهری این خودرو نیز بروزرسانی شده است. ایران خودرو به منظور بروزرسانی ظاهری، چراغ های عقب با گرافیک جدیدی را برای تارا دنده ای V3 نصب کرده و آنتن کوسه ای به جای آنتن معمولی روی سقف تارا دنده ای V3 نصب شده است.
امکانات تارا دنده ای V3
تارا دنده ای V3 با دارا بودن امکانات ایمنی و رفاهی مانند دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ایزوفیکس، قابلیت تماس اضطراری SOS، فرمان برقی دارای کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچه ها به صورت الکترونیکی، نمایشگر مالتی مدیا 7 اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، آینه های جانبی تاشو برقی، سانروف برقی و چراغ خوشامد گویی، لوکس ترین مدرن ترین و ایمن ترین سدان مجهز به جعبه دنده دستی تولیدی در ایران محسوب می شود.