بکارگیری ظرفیت تجار مسلمان جهت توسعه فرهنگی و اقتصادی مناطق آزاد
- شناسه خبر: 1121
- تاریخ و زمان ارسال: 30 مرداد 1401 ساعت 04:38
- بازدید : 47
- نویسنده: محمد بروغنی
سعید محمد در نشست سیاستگذاری کنفرانس بین المللی فعالان فرهنگی اقتصادی جهان اسلام با اشاره به اهمیت موضوعات فرهنگی در عرصه اقتصادی، گفت: فعالیت های اقتصادی به گونه ای است که توقف ناپذیر بوده و فعالیت ها در این حوزه انجام می شود اما امروز ضرورت دارد تا به فعالیت های اقتصادی، رنگ و بوی فرهنگی داده شود که متاسفانه این حوزه در کشور متولی ندارد.
وی افزود: امروز کشورهای اسلامی یک بستر مناسب هستند تا بتوان فرهنگ را در حوزه اقتصاد نیز ترویج کرد. مشخصه اصلی توسعه این امر حوزه گردشگری است و باید به سمت گردشگری فرهنگی پیش رفت.
مشاور رئیس جمهور ادامه داد: جام جهانی قطر فرصتی است تا با برنامه ریزی مناسب، گردشگری فرهنگی خوبی را توسعه داد. اگر بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که خانواده ها به راحتی تفریح داشته باشند، قطعا گردشگران زیادی به ایران خواهند آمد و در همین بستر هم می توان دست آوردهای اقتصادی داشت و هم مسائل فرهنگی را ترویج کرد.
سعید محمد خاطرنشان کرد: موضوع دیگر در گردشگری در حوزه تحصیلات عالی است که این نیز منجر به توسعه فرهنگ و تبلیغ مثبت برای کشور باشد. این موارد جنبه های زیادی دارد که می تواند برای کشور دست آوردهای زیادی داشته باشد. همه این موارد نیاز به هم افزایی و همکاری دارد تا بتوان بسترهای لازم را برای توسعه این قبیل از گردشگری ها فراهم کرد.
وی افزود: امروز مناطق آزاد ظرفیت های خوبی دارند تا سرمایه گذاران حوزه فرهنگی به این سمت سوق پیدا کنند و مشخصا مشوق های خوبی نیز در این عرصه وجود دارد. عدم نیاز به دریافت ویزا، امکان بهره گیری از نیروی خارجی و مساله مالیات از جمله مشوق هایی است که می تواند به کمک سرمایه گذاران آید.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان این که امروز تجار مسلمان علاقه زیادی دارند تا در حوزه فرهنگی فعالیت کنند، گفت: با معرفی ظرفیت ها، همکاری خوبی در حوزه سرمایه گذاری می تواند صورت گیرد. ایده خوب و بدیعی در دستور کار قرار گرفته است و باید تا بهمن ماه وارد عرصه اجرا شویم تا سریع تر نتایج ملموس این طرح در دسترس قرار گیرد. خروجی مطلوب اولویت مجموعه مناطق آزاد است و در این راستا نیز حرکت خواهیم داشت.
سعید محمد تصریح کرد: امروز باید برندسازی اسلامی یک رویه باشد تا بتوان در حوزه های مختلف عملکرد خوبی داشت. در حوزه غذا به خوبی برند حلال نهادینه شده است و این روند باید در حوزه پوشاک و سایر زمینه ها نیز ایجاد شود.
**در اقتصاد به دنبال کنشگران فرهنگی هستیم
همچنین در این نشست معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به این که در اقتصاد به دنبال کنشگران فرهنگی هستیم، گفت: ما به دنبال افرادی هستیم که می خواهند مولفه های اسلام ناب را پیاده سازی کنند. پیدا کردن چنین افرادی در جهان اسلام هدف ماست و این قشر در جهان کم نیستند. این چهره ها در کشورهای مسلمان به وفور پیدا می شوند و قصد داریم بر همین اساس فعالان و تجار کشورهای جبهه مقاومت را به یکدیگر متصل کنیم.
مهدی حسین زاده افزود: هدف تشکیل یک شبکه قوی اسلامی و تجاری است و با تشکیل این شبکه می توان به اهداف خود در عرصه تجاری نزدیک شد. نمونه این اقدام در مالزی انجام شده است و چندین سال است که تجار مسلمان در آن منطقه جمع می شوند اما هدف ما امروز علاوه بر اسلامی بودن، مقابله با تحریم های ظالمانه غرب نیز است.
حسین زاده تصریح کرد: مناطق آزاد تسهیلگر هستند و به همین علت است که موانع اداری کم تری دارند، مناطق آزاد به دنبال اجرایی کردن این طرح هستند. هدف تجمیع اشخاص است و دولت ها در این عرصه کم تر دخیل خواهند بود. امروز ظرفیت های زیادی در کشورهای مختلف جهان و حتی اروپا وجود دارد که باید از این اشخاص و ظرفیت ها به بهترین شکل استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: ما به رویداد جام جهانی نیز توجه داریم و در منطقه آزاد کیش تلاش می شود تا هتل های پنج ستاره و زمین های هیبریدی آماده شوند تا از این عرصه نیز استفاده شود. پس از این رویداد به سمت جذب تجار مسلمان خواهیم رفت که تفکر آن ها نزدیک به جبهه مقاومت است. فعالان اقتصادی شناخته شده هستند و تلاش می شود تا همکاری خوبی با این افراد شکل گیرد. ما در مرحله اول به دنبال جذب سرمایه گذاران مسلمان هستیم اما اگر این رویه به شکل گیری ساختار ختم شود، می تواند کارکرد بهتری داشته باشد. مناطق آزاد در ایران شکلی متفاوت دارند و برنامه در برخی حوزه ها در گذشته وجود نداشته است و امروز قصد داریم با برنامه ریزی و جذب سرمایه گذاران مسلمان این حوزه ها را ساماندهی کرد.
گفتنی است؛ در این نشست مقرر شد تا به صورت ماهانه جلساتی در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی در فعالیت های اقتصادی برگزار شود.