افزایش رضایتمندی مشتریان ایساکو از خدمات پس از فروش و کیفیت قطعات
- شناسه خبر: 3387
- تاریخ و زمان ارسال: 29 شهریور 1401 ساعت 09:47
- بازدید : 75
- نویسنده: محمد بروغنی
مقابله با عرضه قطعات یدکی قاچاق و تقلبی از برنامه های سیاستگذار حوزه صنعت در یکسال گذشته بوده است. کم توجهی به این مساله در سال های اخیر مصرف کنندگان خودرو را با چالش های زیادی مواجه کرد که مراجعه پرتکرار و زودهنگام برای تعمیر خودروهای صفر کیلومتر یکی از موارد شایع آن بود. بر این اساس ایساکو به عنوان تامین کننده قطعات شرکت ایران خودرو این مهم را در دستور کار قرار داد و طرح تشخیص اصالت قطعات را به صورت ویژه پیگیری کرد. گزارش ها از افزایش رضایتمندی مشتریان ایساکو در این زمینه حکایت دارد.
لوازم یدکی این روزها در رتبه نخست قاچاق قرار دارد حتی گفته میشود بخش زیادی از محمولههای قاچاق لوازم یدکی از مبادی رسمی به شکل ظاهرا قانونی وارد کشور میشوند. این مساله مورد توجه وزیر صمت نیز قرار گرفت. سیدرضا فاطمی امین به تازگی در این باره با بیان این که حدود ۳۰ درصد از قطعات یدکی خودرو قاچاق و یا تقلبی است گفت: ما در اراک با کارگاهی روبرو شدیم که کمک فنر دست دوم را رنگ آمیزی و بسته بندی میکرد و به نام جنس نو مجدد میفروخت. او افزود: امروز بیش از 230 میلیون قطعه یدکی خودرو دارای کد رهگیری بوده و اصالت آنها مشخص است.
طرح تشخیص اصالت قطعات ایساکو
با توجه به تاکید وزیر صمت در خصوص مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی، شرکت ایساکو طرح تشخیص اصالت قطعات را به صورت ویژه پیگیری کرد. مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو در این باره گفت: شرکت ایساکو همواره بر خرید قطعات اصل تاکید کرده و اقداماتی که برای استعلام اصالت محصولات خود در نظر گرفته بود را همچنان با جدیت پیگیری میکند.
بابک سلاجقه افزود: در شرایط کنونی با حجم قطعات تقلبی در بازار، ایساکو نمیتواند به تنهایی جلوی تقلب را بگیرد، اما با ارائه ابزار و راهکارها این قابلیت را ایجاد میکند که مردم خودشان بتوانند تفاوت کالای تقلبی و اصلی را تشخیص داده و کالای اصل را بخرند.
او گفت: خرید قطعات از فروشگاهها و نمایندگیهای مجاز ایساکو، اولین توصیه این مجموعه برای جلوگیری از خرید قطعات غیراصلی و تقلبی است. خریداران قطعات ایساکویی، به منظور آگاهی از اصالت قطعه، حتما پس از خرید، شماره بارکد درج شده بر روی بستهبندی آن را به شماره ۳۰۰۰۳۱ پیامک کرده و بلافاصله پس از ارسال پیامک، از اصالت داشتن یا نداشتن قطعه از طریق پیام کوتاه آگاه شوند.
سلاجقه تشریح کرد: سامانه اصل بخرید ایساکو از ابتدای تابستان سال 1401 به سامانه جامع تجارت وزارت صمت نیز متصل شده است و خریداران قطعه پس از ارسال بارکد آن به سامانه ایساکو کد رهگیری سامانه وزارت صمت را نیز دریافت خواهند کرد و میتوانند از اصل بودن قطعه خریداری شده اطمینان پیدا کنند.
مدیرعامل شرکت خدمات پس ازفروش ایران خودرو، به امکانات اپلیکیشن ایساکو نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر خدمات متنوع و کاربردی موجود در این اپ، مشتریان محصولات ایران خودرو می توانند با اسکن کد درج شده بر روی محصول از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنند.
در حال حاضر حدود ۴۰ درصد بازار قطعات یدکی در اختیار برندهای تقلبی و قاچاق است و با پایین آمدن کیفیت قطعات خودرو، میزان مراجعه مشتریان و مالکان خودروهایی که پیشتر برای تعمیر مراجعه کردهاند بالاتر رفته و تعمیرگاهها نیز قادر به پاسخگویی بابت مشکلات مضاعف قطعات معیوب نیستند. بر این اساس طرح تشخیص اصالت قطعات و درج کد بر روی بسته بندی ها می تواند مردم را در خرید کالاهای اصلی کمک کند.
مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش ایرانخودرو و نمایندگیها و فروشگاههای مجاز مجموعه راهحلی قطعی برای جلوگیری از خرید قطعات تقلبی است. همچنین قیمت مشخص و یکسان قطعات در شبکه خدمات در سراسر کشور از مزایای دیگر مراجعه به این شبکه گسترده در سراسر کشور است.
بر اساس گزارش ها شرکت ایساکو تا کنون کد رهگیری 55 گروه از قطعات همچون کیت کلاچ، بلبرینگ و … را از وزارت صمت دریافت کرده و 60 میلیون قطعه این شرکت هماکنون دارای کد رهگیری از سوی سامانه جامع تجارت است.
همچنین مدیران ارشد شرکت ایساکو برنامه بازدید از فروشگاههای مجاز سراسر کشور را به منظور بررسی و حسن اجرای طرح شناسهدار کردن قطعات در دستور کار قرار دادند؛ دستاورد این نظارتها توسعه کمی و افزایش تعداد فروشگاههای مجاز و ارتقاء کیفی آنها بوده و نتیجه نهایی آن تسهیل دسترسی مشتریان به قطعات اصل و با کیفیت خواهد بود. در این بازدیدهای میدانی 25 فروشگاه متخلف نیز شناسایی و امتیاز آنها لغو شده است.
صدرنشینی در حوزه خدمات پس از فروش صنعت خودرو
یکی دیگر از اقدمات مهم شرکت ایساکو، تمرکز بر ارائه مطلوب خدمات پس از فروش محصولات ایران خودرو بوده است. طبق جدیدترین ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شرکت ایساکو با 13 سال صدرنشینی در حوزه خدمات پس از فروش صنعت خودرو کشور، امسال نیز با کسب امتیاز ۸۵.۹۲ برای نخستین بار، رتبه یک این حوزه را به خود اختصاص داد.
بر طبق ازریابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شرکت ایساکو ﺑﺮ اﺳﺎس دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ بازنگری چهار ﺷﺮاﯾﻂ و ﺿﻮاﺑﻂ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺲ از ﻓﺮوش در اﻣﺘﯿﺎز «ﺷﺎﺧﺺ ﮐﻞ» و «ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد» در ﺣﻮزه ﺧﺪﻣﺎترﺳﺎﻧﯽ به تمامی محصولات خود «رتبه یک» را از آن خود کرد. در سال گذشته نیز این شرکت موفق به کسب رتبه یک برای هفت محصول ایران خودرو شده بود. این در شرایطی است که تحریمهای ظالمانه، مشکلات ناشی از مسایل اقتصادی و محدویتهای حاصل از بیماری کرونا طی سالهای اخیر بیش از پیش حوزه صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داد و موانع زیادی در مسیر ارایه خدمات پس از فروش ایجاد شد.
کاهش 39درصدی مراجعه مشتریان ایرانخودرو به نمایندگیها، رشد 11درصدی کیفیت محصولات، بهبود 10درصدی کیفیت در زمان تحویل و کاهش هزینه 12.7 میلیارد تومانی به واسطه خودکفایی در مجموع از نتایج عملکرد مناسب شرکت ایساکو بوده که در سال جاری منجر به افزایش رضایتمندی مشتریان شده است.