روش های مؤثر در درمان مشکلات رفتاری و روانی کودکان
- شناسه خبر: 4686
- تاریخ و زمان ارسال: 23 آذر 1401 ساعت 09:49
- بازدید : 353
- نویسنده: محمد بروغنی
موسس ومسوول فنی مرکز روانشناسی امیدونشاط معتقد است: بازی درمانی یکی از روشهای مؤثر در درمان مشکلات رفتاری و روانی کودکان است. بطور کلی بازی، نقش مؤثری در رشد کودک دارد و در خلال بازی میتوان به بسیاری از ویژگیها، مسائل و رشد کودک پی برد.
اعظم صادقی فر با بیان اینکه هرفرد برای رشد ذهنی و اجتماعی خود نیازمند اندیشه و تفکر است و بازی، خمیر مایه ی این تفکرو اندیشه است،اظهار کرد: آمادگی جسمی و روحی برای مقابله با مشکلات، بخشی از فلسفه ی بازی کودکان است. بنابراین ، بازی هرچه گسترده تر، پیچیده تر و اجتماعی تر باشد کودک از مصونیت روانی بیشتری برخوردارمی شود . وی افزود: کشف دنیای اطراف، بخش دیگری ازفلسفه ی بازی است که کودک، حس کنجکاوی خود را از این طریق ارضا می کند . بازی، تن وروان کودک را واکسینه می کند و مسؤولیت اجتماعی و اقتصادی را که در آینده باید بدوش کشد به او می آموزد .
صادقی فر اظهار کرد: کودک با بازی کردن موقعیتی بدست می آورد تا اعتقادات ، احساسات و مشکلات خود را پیدا کند و مهارت های زندگی را بیاموزد . رابرت وایت در این زمینه می گوید: ساعات زیادی را که کودکان صرف بازی می کنند نمی توان به هیچ وجه تلف شده تلقی نمود ، بازی ممکن است شادی بخش باشد ولی در دوران کودکی یک کار جدی محسوب می شود.
این مدرس حوزه کودک وخانواده در عین حال بیان کرد: بازیهای کودکان، مختلف و نوع ویژگیهایی که از خود ظاهر میسازند تفاوتهایی با یکدیگر دارد، هر چند نوع بازیها در گروههای سنی و بچههای گروه سنی مشترکاتی دارند، اما نوع شرکت کودک در بازی اهمیت ویژه دارد.
وی در عین حال تاکید کرد: بازی درمانگر ، در واقع از موقعیت بازی برای ایجاد ارتباط با کودک استفاده میکند و تلاش میکند به تخلیه هیجانی او و حل و فصل مشکلات او در زندگی عادیاش بپردازد.وی اظهار کرد: بازی درمانی در واقع، تکنیکی براساس انعکاس رفتار کودک است. باید احساسات کودک را طوری شناسایی کرد و آن را به کودک منتقل کرد که کودک نسبت به اعمال و رفتار خود آگاه شود.
این نویسنده و محقق گفت: جلسات بازی درمانی بین ۳۰تا۴۰دقیقه است که ممکن است با یک کودک یا گروهی از کودکان انجام شود و انواع تکنیک هابا توجه به خواسته های کودک و مهارت های وی استفاده شود که می تواند شامل ، تجسمخلاق،درمان همراه با داستان سرایی،مسائل زندگی و نقش کودک در آن ، عروسک بازی، شن بازی، موسیقی، رقص،انجام حرکات و گِل بازی باشد.صادقی فر گفت:تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد از بین جمعیت حال حاضر دنیا بیشاز 600میلیون تن به علل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دچار ناتوانی و معلولیت هستند.حدود 80درصد از این افراد را کودکان تشکیل می دهند.
موسس ومسوول فنی مرکز روانشناسی امیدونشاط گفت: به تعریف سازمان بهداشت جهانی، مهارت های زندگی عبارت است از توانایی انجام رفتارهای سازگار و مثبت به گونه ای که فردا بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید .وی با اشاره به حوزه رفتار درمانی که به طور گسترده برای درمان اختلالات کودکانمورد استفاده قرار می گیرد توضیح داد: این درمان ها شامل تدریس واکنش های سالم تر و مثبت تر به کودکان و بزرگسالان برای مواجهه با موقعیت های مختلف است که برای برخورد با معضلات و ناهنجاری رفتاری کودکان اعم از پرخاشگری ، بی قراری،تنبلی، کم رویی،دزدی و …است .